Tuesday, October 2, 2012

Anita Brodén (FP)


Till Anita Brodén (FP)
Miljö- och jordbruksutskottet
Sveriges riksdag
100 12 Stockholm

Uppsala, 2012-10-02
 

Hej Anita,
  
jag har fått ta del av dina artiklar "Skogen - inte bara virkesförråd" och "Skogen och mångfalden" (som skickades till mig av Therése Quiding efter ett jag skrivit ett brev till Jan Björklund). Dina artiklar är sannerligen inspirerande läsning, och du kommer att få medhåll av många, och nu får du möjligheten att börja förverkliga dina idéer!

Ojnareskogen på Gotland behövs nog knappast introduceras till dig, eftersom jag mailade till dig om denna skog tidigare (2012-09-15).  Nu är det så att Miljöpartiet har lagt en motion (2012/13:MP2406) för skydd av Bästeträsk med omnejd, såsom föreslagits av Naturvårdsverket år 2008. I och med det har Folkpartiet möjligheten att visa att partiet är Alliansens verkligt gröna hjärta. Jag tror att du inser nödvändigheten av att bevara det här området med dess världsunika arter. Dessutom skulle vattensituationen på Gotland äventyras ifall Nordkalks planerade kalktäkt blir av, och i värsta fallet skulle halva Gotland kunna förvandlas till en öken. Som medlem i miljö- och jordbruksutskottet har du en tung röst inom miljöfrågor i ditt parti och jag litar på att du och Folkpartiet väljer att stödja motionen. Om inte motionen går igenom är det slut för Sveriges pretentioner som föregångsland på miljöområdet.


Vänligen,

David van der Spoel,
Uppsala.

Artiklarna finns här:
http://allehanda.se/opinion/ordetfrittochdebatt/1.4772885-skogen-inte-bara-virkesforrad
http://www.folkpartiet.se/Vara-politiker/Ledamoter-av-riksdagen/Ledamoternas-webbplatser/Anita-Broden/Artiklar/skogen-och-mangfalden/

No comments:

Post a Comment